tisdag, mars 13, 2007

Mr. Swamy

Jag promenerade in på polisstationen och klev rakt in hos konstapel Swamy (head of Indiranagar police station) som jag precis hängt med tidigare då jag fixat och trixat med mitt nya visum in extenso. Mr. Swamy tycker för övrigt att jag är en väldigt trevlig men även något tankspridd ung man och han har flertalet gånger läxat upp mig kring hur man ska hantera sitt pass (inte lämna det obevakat i bilen!) och att det är en mycket viktig värdehandling.

Jag: God evening sir
Swamy: Alberto?
Jag: You have to sort some things out for me.
Swamy: What trouble have you got yourself in?
Jag: I lost my drivers license
Swamy: I told you to be more responsible last time
Jag: I know sir
Swamy: Ok come in tomorrow around 10:00 and we’ll get "an agent" that will solve it for you fast
Jag: Who’s going to solve it for me and how much do I pay him?
Swamy: Just come in tomorrow around 10:00

Jag chansar på att “kostnaden” för ett nytt kort ligger kring 800 INR speciellt då jag inte har koll på mitt gamla körkortsnummer och alla de här jäkla Indien-systemen är dumt nog individuella och sitter inte ihop. I Europa så räcker det ju med ett personnummer eller id-kortsnummer så får man upp allt kring individen som körkort, inkomst, skatt och bostad med mera. Här är allt separat och man måste komma ihåg alla numren separat.

Det är ett löjligt system och jag har aldrig ens tänkt tanken att hålla koll på alla dessa nummer så hmmm en slant extra blir det nog för det nya körkortet.

Well, well.

4 Comments:

Blogger henover said...

Haha, det är tur att det bara krävs lite pengar. Mycket krångel vs. lätt att komma undan :D

6:02 fm  
Blogger Skriet från lappmarken said...

"How much do I pay him?"

Underbart!

10:46 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

malin: jo visst är det ändå ganska skönt, men samtidigt lite skrämmande...

martin: om jag ska vara ärlig så sitter uttrycket redan längst ut på tungan, nu skräder man inte orden längre. Man vet att det ska betalas om man ska ha det fort och när summorna är så små så vill man bara ha det gjort, ingen bakomliggande reflektion direkt.

2:35 em  
Anonymous Anonym said...

Hörrö! Jag kommer minsann ihåg hur du hånade mig när jag söp bort mitt körkort på Rolling Rock, eller Harrys pub, eller vad fan det nu hette. Nu har du gjort samma sak – det här ska jag minsann aldrig glömma! Du missade en bra Snoop-konsert i söndags. Du skulle ha varit med och druckit gin and juice! =) sonki

3:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home