onsdag, januari 24, 2007

Mor & Far

Jahapp hur löser vi det här då… Jag har tydligen hundratrettiotusen jag ska betala i skatt hemma i Sverige i år och även om det inte drabbar en fattig så känns det lite surt. Jävla skatt och jävla äckelsamhälle som äter på min bekostnad. Allt jag gjorde var att tjäna sexhundrafyrtiotusen på en lägenhetsaffär.

Hahaha, om jag skulle ha sagt det här högt hemma istället för att skriva blogg så skulle min far högljutt argumentera för min ståndpunkt för att sedan snabbt dämpas av min mors småargt ”smala ögon”. Mina föräldrar är sjukt jobbiga för de tjattrar om allt skitlänge och släpper aldrig aldrig en diskussion, jag klarar bara av dem i tredagarsperioder, men nu när jag inte sett dem på ett halvår så saknar jag dem såklart.

Hundratrettiotusen! Jävla äckelsamhälle som äter på min bekostnad.

Ja jävlar.

21 Comments:

Blogger ettett2 said...

130 "loppor", ungefär som "den obligatoriska" extrautrustningen på en ny M5:a. Fan ta dem!

Skattemyndigheten alltså, inte BMW. :)

10:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Och det ska du betala med redan skattade pengar... var glad att du slipper vara hemma och läsa om alla som vill ha ut dina surt förvärvade slantar som bidrag...

11:37 fm  
Blogger Supernova said...

BUHU. Ärligt talat jag gillar dig räven, du är en cool snubbe men ibland undrar jag om det du har fått totaldille på pengar & karriär? Du tänker inte det minsta på att dina skattepengar kanske gör så att människor som har det lite sämre, möjligtvis får den sjukvård, omsorg eller mat de behöver? Jag får faktiskt en allergichock av allt nedlåtande tjat om bidragstagare (nu var det iofs inte du utan någon annan). Ska det vara så febrilt svårt att inse att alla inte har samma chans till att göra superkarriär, tjäna extrema summor pengar eller ens sälja en lägenhet på Östermalm?! För det första så är det främst medelklassungar som studerar vidare, även om arbetarklassen också börjar synas. För det andra så är det inte ens ett alternativ eller möjlighet att se sig själv som chef/marknadskoordinator/
företagsledare/arkitekt/läkare/
advokat/högre tjänsteman för många människor, för deras föräldrar tycker att dom ska börja med något skitjobb istället för att gå ut gymnasiet. Eller så hamnas det fel, eller så finns det inget intresse för varken siffror, ekonomi eller vad det nu kan vara.

Men det kanske vore bättre om vi tog efter USA och fick klasskillnaderna att stiga i taket, där de med pengar kan lägga in sig på flådiga privatkliniker medan de andra knappt har råd att gå till tandläkaren, och än värre söka vård för sjukdom/skador?! Varför inte bara låta människor som tjänar pengar tjäna ännu mer, och dom som inte gör det kan ju lägga sig någonstans och ruttna - för dom är ju inte mycket värda.

Det finns en nedlåtande, bitterfittig attityd gentemot alla bidragstagare, det är som om alla dessa valt den situationen och bara sitter hemma i sina soffor, kollar på kabeltv och klappar sig på magen och bara stortrivs med att att få pengarna på kontot varje månad utan att göra något. Det spelar liksom ingen roll att hälften av dom skickar iväg 100 jobbansökningar i veckan, eller att dom blir deprimerade på köpet eftersom det suger att sitta hemma och inte göra någonting.

Vad är det för människosyn?

Sen har jag en fråga: varför sålde du inte bara lägenheten svart, stoppade pengarna i något skatteparadis och levde lycklig i alla dina dagar då, utan att behöva ge en endaste krona till någon annan? Alla människor som tjänar pengar betalar skatt i Sverige. Det är inte mer synd om dig än någon annan.

12:32 em  
Blogger Supernova said...

Det blev sjujävla långt, men ändå.

12:35 em  
Blogger Östermalmsräven said...

ettett2: Jo det är sant, annars kan man säkert få en hel småbil för samma summa, typ en liten clio kanske? Hur som helst så tror jag att du är precis av samma åsikt som mig - en blandning av det min far & mor tycker - sådär mellanhumant men aningens mer åt mitt fars håll.

lisen: Hmmm jag gillar inte bidragsgullandet fullt ut heller men jag tar faktiskt del av det för jag läser DN, E24, DI, Realtid och SvD dagligen på nätet. Du är nog ändå lite mer som min far åsiktsmässigt.

Insolens: Insolens! Damen från Umeå, jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev det här inlägget (nu bubblar hon, tänkte jag). Jag tror nog du är mer lik min mor än min far åsiktsmässigt. Mor är faktiskt lite för röd, jag skyller på att hon faktiskt var lärarinna innan pensionen. Lärare förstår inte världen lika mycket, de fattar inte bolagsstrukturer och näringsliv utan gullar mest med OBS-barnen i klassen och tror att världen ska utgå från den sociala uppdelningen i ett medelklass-förorts-klassrum.

1:18 em  
Anonymous Anonym said...

...och hur säljer man en bostadsrätt svart? Hyreskontrakt, ja, men bostadsräter?, med de summorna?, är inte lika lätt att komma undan med, även om det förstås går även det...

...har också betalat på toook för mycket i skatt efter en lägenhetsförsäljning... tycker jag. som ändå betalar en himlans massa skatt på allt annat...

pinglan

2:44 em  
Blogger Blygisens betraktelser said...

..haha. Och ännu värre (större summor) blir det kanske för din del i framtiden, Räven.
Snällt och uppmuntrande sagt av mig, väl? hi hi

5:16 em  
Anonymous Anonym said...

Mors!
Du har det året du säljer + året efter på dig att köpa en ersättningsbostad. Inte så jättekort om tid och om du nu gjorde vinst så var det väl bara att köpa en lgh i Stockholm eller skaka fram lite renoveringskvitton? Hur vissen koll har du egentligen kanske borde plugga lite istället för att läsa DN, E24, DI, Realtid och SvD...

Puss

5:19 em  
Anonymous Anonym said...

Eller så kan man säga jäkla äckelmänniska som tjänar pengar i imperalismens anda eller på de svenska samhälletsfunktionssätt... Bara en tanke...

8:19 em  
Blogger Supernova said...

Du är så äckligt blå att jag får psoriasis av åsynen av din JA-E-BLÅ-GE-MÄ-PENGARNA-fanfar.
Ja se på fan, att något dylikt kunde komma ut från en röd mor. Och vadå "förstår världen" - det enda du förstår är ju hur man genom global kapitalism kan tjäna stålars. Sen blev det snipp snapp slut.

Kan jag annat än bubbla din djävla moderatfan. ;D

10:21 em  
Anonymous Anonym said...

Jag bara måste... du har ju tjänat en bra slant, men surt förvisso. Antingen köper man lite tomt med en brevlåda av en vän till ett sjujävlars pris eller så är man snäll mot ngn som behöver slitas ut från ett annat miserablet boende;)Iofs man kan ju även bara betala....Samma sak för mig, men nu börjar det reda ut sig!:)

10:57 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Anonymous (Pinglan): Nej som du säger det är svårt att sälja en lägenhet svart, speciellt om den är belånad. Du är klok, likt måde mor & far

Blygisen: jaja men nu skattar jag inkomst i Indien så det är aningens bättre och lättare att smussla här (även om skatten ibland är hög även här). Med tanke på att din kommentar var väldigt väldigt snäll och go så är du nog åsiktsmässigt mer åt mitt mors moderliga håll.

Anonymous: Tror du inte jag har koll på skatteregler och renoveringskvitton och skattejämkning vi köp av ny lägenhet? Tror du jag vill bo I Sverige nu? Hmm du är nog mer åt mitt mors lite smånaiva håll.

David: Såja, där satt den. Åsiktsmässigt är du nog åt mors håll men retoriska effekten lutar mer åt fars håll.

Insolens: I love you, du är precis som min mor.

U: visst är det bara att betala (för jag har inte en storhög renoveringskvitton eller en tanke kring att flytta tillbaka och köpa något dyrare att dra på skatten). Du är smart som både mor & far sörrö.

6:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Nej, någon vidare koll har du nog inte. För vad har jämkning med detta att göra. Betydligt smartare än att pynta 130' till staten hade varit att köpa en lgh i Stockholmsinnerstad och hyrt ut. För man MÅSTE inte bo i stockholm för att man äger en lägenhet där...Eller hur? Medtanke på att du själv tjända en slant på din lägenhet hade du nog kunna räkna med att göra det samma om du köpt en erättningsbostad men hej vad vet jag du kanske inte kunde lägga mer än dina 600 000 och inte låna och det blir ju inget vidare boende för de pengarna...
Smarta investeringar kommer nog inte göra dig rika grabben utan håll dig till att knega för någon annan;)

11:46 fm  
Blogger henover said...

Haha.

Värst vad folk blev engagerade i 130'.

Betala, förträng och lev livet!

12:23 em  
Anonymous Anonym said...

F.Y.I.

Reinfeldt har fixat o trixat lite i alla fall såg jag nu när januarilönen kom mer än 1 000 + efter skatt i månaden...bara så där:-)...undrans vart dom pengarna gick tidigare...

12:49 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Anonymous: Jämka betyder just att justera och det är precis det jag pratar om, jag tror du tror att ordet jämkning är kopplat till en specifik skatteterm allena och så är inte fallet.

Hur som helst så har du såklart rätt i att jag kan köpa nytt och kvitta pengarna istället för att pynta 130 lax men det finns alltför många marknader som känns stabilare att investera på än den stockholmska fastighetsmarknaden just nu... Jag får bita i det sura och pynta helt enkelt, i längden så kommer jag ändå att tjäna på det.

stina: Hmm jo det kan man undra.

2:11 em  
Anonymous Anonym said...

Ja med tanke på hur illa stockholms fastighetsmarknad har utvecklat sig de senaste 10 åren har du säkert rätt. Den känns verkligen instabil precis som i alla andra huvudstäder och du det där med internet är en fluga;)

4:22 em  
Blogger Blygisens betraktelser said...

..haha...Det var bara kul att reta en redan uppretad le Föx, tyckte jag.

3:27 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Anonymous: Vad vet du om fastighetsmarknader egentligen din lille stropp? Jag är fullt medveten om att Stockholm har boomat under de senaste åren och jag har även varit med och tjänat en och annan slant kring detta.

Nu är det dock så att det finns mycket (och jag menar mycket) bättre och mer pengagivande investeringar att dunka in några millar i än en halvdomnad stockholmsmarknad. Bangalores fastigheter är ett bra exempel, när stockholms gick upp med knappa procent senaste året gick Bangas upp 30%.

Välkommen ut i den globala världen svenne.

Blygisen: jaha ok nu fattar jag, din lille uppviglare...

5:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Skönt och bli kallad Svenne av en brats-wannabe. Trodde saken gällde att du inte ville betala vinstskatt för din lägenhet inte vilka alternativ som finns för investering men Hey vad vet jag. Det låter alltid så smart när man ger exempel på vad som skulle varit en bra investeringar i efterhand... Och Stockholms fastighetsmarknad gick knappast upp någon ynka procent...Det var ju det där med att läsa på. och globalt bör du nog slå upp för att blicka längre bort än var du råkar stå med fötterna kan nog vara något att tänka på. .

10:19 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Anonymous: klart jag inte vill betala skatt för min vinst, men att återinvestera i Sverige är en dålig idé och faktiskt inte värt det (alltså då betalar jag helre skatt och har överstående cash för vettigare och mer vinstgivande investeringar).

Jag vet exakt hur mycket marknaden gick upp i fastighetssverige (Jag sålde ju precis) och jag pratar inte om vettiga Indien-investeringar i efterhand (Bangalore) för jag är med i det här racet också sörrö (min investering är dock bara +27% just nu och inte 30% som jag skrev är den allmänna uppgången).

Tro inte jag låtsas och tro inte du kan slå mig på händerna när det gäller global ekonomi och investeringar, jag ser väldigt mycket längre än Asien och Europa. Vem är du att ifrågasätta min portfölj och har du egentligen koll på segmentet du låtsas diskutera här?

By the way så är jag ingen wannabe brat. Jag är jag, på riktigt. Brat är någon som vill vara som jag, någon som vill framstå som jag och någon som vill se ut att tjäna mina pengar. Det är det som är hela konceptet med Brats.

Kom ut ur bubblan.

5:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home