onsdag, januari 10, 2007

Wallenberg

Ja okej jag blev lite stissig där på slutet av gårdagskvällen... Efter en kväll med ytterligare bokläsning, två avsnitt nynedladdade Wallenberg-dokumentärer och ytterligare lite bokläsning så tänkte jag faktiskt plocka upp telefonen och ringa ner någon till Sunny’s för middag och ett glas vin men jag höll mig hemma.

Wallenbergdokumentären var riktigt bra och ni som känner mig förstår ju att det är helt och hållet min genre. Det enda jag läser (när jag väl får tid till böcker) är just böcker med näringslivsinriktning och mina senaste är bland annat Skanska-affären, Så fick han ihop IKEA, Ivar Kreuger, How to get Rich med Trump, boken kring Stenbeck osv.

Jag gillar näringslivet på något sätt och tycker att det hör till allmänbildningen att veta hur och när samt av vem och varför. Näringsliv och politik har ju alltid varit så tätt knutet till varandra och näringsliv samt storbolag är ju en så stor del av vår vardag. De ältas ju om och om igen på nyheterna, både storbolag och kapitalinvesterare så att man åtminstone borde ha koll på vem som tillhör vem och vilka syften de har.

Hmm det kanske bara är jag.

Ikväll är det Blue Bar.

Jag är peppad.

Utvilad.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

du säger att det hör till allmänbildningen...
Men när man sitter och läser How to get Rich, så har man väl andra syften också. Tycker du att du får ut någonting, förutom allmänbildningen alltså?
Jag har funderat länge på det. Om alla de där böckerna gör någon skillnad in the end.
Jag hoppas det.

12:29 em  
Blogger Blygisens betraktelser said...

Pwhee. Läste fel. "Jag är deppad" blev roligt nog till "Jag är peppad".
Nej, det är inte bara du, Räven. "Det är lättare att förstå framtiden, ju mer man vet om historien".

Kul att du sitter och laddar ned.

12:37 em  
Blogger Östermalmsräven said...

A: Jaaa klart att det gör skillnad, du lär dig ju massor om din samtid!

Klart titeln "How to get Rich" må vara väldigt klyschig och ge ett intryck av att fokus endast ligger på pengar men saken är den att du samtidigt lär dig om "Trumpans" far och de bolag som låg till grund samt hur de klarade sig genom kriser och hur man kan rekonstruera förmögenheter via politiska maktspel och nätverk osv.

Jag känner precis som blygisens citat ovan: "Det är lättare att förstå framtiden, ju mer man vet om historien"

Sen så ger det dig ju stenkoll när "trumpan" ska bygga ny golfbana eller liknande, då vet du ju vem han är och varför samt hur han tagit sig dit och hans mål och hela paketet. Samtidigt som du vet hans inställning till sin frisyr och allt annat smått och gott hahaha.

Knowledge is king på något sätt och små anekdoter kring saker i din omvärld är bra att ha i skjortärmen. Alltid.

Blygisen: Du menar "Jag är peppad" blev "Jag är deppad" för jag är ju taggad till tusen och inte direkt deppig nu hehehe.

1:14 em  
Blogger SonnyBoy said...

Slår ett slag för Joachim Poseners bok internationellt efterlyst. Har du inte läst den så gör det.
Fridens

1:28 em  
Blogger Blygisens betraktelser said...

..hahaha. Ja, ngt sånt, Räven. Jag läste fel först, men till min stora glädje upptäckte jag att det var fel, för du var ju "peppad", inte deppad!
Mvh "petimetersmostern".

9:03 em  
Blogger henover said...

Sådana böcker är intressanta och ger ju en någonting :) Klart kunskap is the shit! Det i kombination med social kompetens, vad kan stoppa en då?

11:14 em  
Blogger Östermalmsräven said...

SonnyBoy: Jo Trustor-historien borde jag bita i speciellt som den är så jäääkla utdragen. "Internationellt efterlyst" är nog helt ok för jag antar att det utdragna efterspelet följer med på köpet... Tror inte de säljer den här i krokarna dock :-)

Blygisen: ja precis.

Malin: Yes, ess i skjortärmen ska man alltid ha. Lite flyt och känsla också.

5:35 fm  

Skicka en kommentar

<< Home