tisdag, maj 23, 2006

Dilemma

Jag har ett litet dilemma och det hela har att göra med skönhetsidealen här i Indien kontra de som gäller i Sverige (läs: när jag ska åka hem i midsommar). I Indien så matas jag varje dag med TV-reklam om produkter för att ”ljusa upp” hyn, ju ljusare du är i Indien desto snyggare är du alltså. Köper man en vanlig ansiktskräm så kan man banne mig utgå ifrån att det är minst solskyddsfaktor 20 på den och så vidare.

Hmm ja ni borde läsa det här blogginlägget för att förstå dimensionen i det hela: Fair and Lovely.

Hur som helst så är det ju så att i Sverige så gäller nästan tvärtomregeln, ju brunare desto bättre. Folk åker ner till mallis och pressar på en strand i två veckor för att komma hem som en pepparkaka och säga ”jaha, tycker du att jag är brun? Ja men vi tog det ändå ganska lugnt i solen”. Man kan säga att statusen är omvänd. Jäkligt omvänd.

Den stora frågan är då vilken linje jag ska välja? För stunden är jag jäkligt mån om att hålla mig sådär lagom blek (when in Rome do as the romans) men jag har ju tillgång till pool och sol i stort sett när jag vill så på en vecka skulle jag kunna fixa till en midsommarbränna som heter duga.

Men vill jag se ut som en mallis-brallis?

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Svårt dilemma... =) men jag vet att om du tar det lugnt i solen och håller dig så där indiskt lagom blek kommer du få höra till leda när du kommer hem:
- Va, bor inte du i indien?! Varför är du inte brun???

(min syster som är vit av naturen blev trackad till döds när hon kom hem, nästan lika blek, efter 2 veckor i Thailand)

Frågorna du måste ställa dig själv är: Kan jag ta trackningarna i Sverige som en man? Och... vart vill jag vara hetast?

Du kan ju alltid sola som en tok precis innan du åker hem och sen låta det blekna bort när du kommer tillbaka... Things we have to do to please...=)

9:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Sola bara innan du ska hem för att fira midsommar. Då håller du dig vit i Indien, men har fixat en bränna lagomt tills du ska hem så att du kan flasha med Maliis-brännan inför släkt och vänner. :)

10:37 fm  
Blogger Blancaflor said...

Haller med! Toksola strax innan du aker till Sverige. Med tanke pa hur vädret vanligtvis är i Sverige runt midsommar är chansen stor att du är grablek och attraktiv väl tillbaka i La India.

12:00 em  
Blogger ettett2 said...

Mallis-brännor igger så jävla rätt i tiden. Komplettera gärna med surfshorts, flipflops, pilotbrillor och en "hang-loose-attityd". Det kan funka med en "öl byggde denna vackra kropp"-t-shirt också. Följ inte utvecklingen, led den!

1:26 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, pool och sol, kan inte bli bättre, jag tycker du ska köra på bränna. Det är så himla fräscht och alla kläder ser bättre ut mot brännan.

4:20 em  
Blogger Thérèse said...

Jag håller också med , toksola veckan innan du ska till Sverige. Midsommar är nästan alltid regningt och kyllget så brännan lär försvinna snabbt och du är blek och indiskt vacker igen när du kommer tillbaka

4:23 em  
Anonymous Anonym said...

Har följt bloggen ett slag och undrar, när får man en riktig bild på personen bakom den?
Mvh, Aurora

5:08 em  
Blogger SonnyBoy said...

Grubbla inte mer på det där, du är fin som du är:)
Fridens.

6:23 em  
Blogger Östermalmsräven said...

AM, V, Blanca, Sandra, Therese: Tack för all input, jag tror att jag såklart gör som ni säger... Det blir fokus på sol strax innan jag åker och sen får jag väl helt enkelt blekna lite i mulna sommarsverige innan jag åker hem.

Aurora: Jag tycker det är bild på mig hela tiden, jag kanske slänger upp en mer tydlig profilbild snart. När jag solat lite :-)

Ettett2: Öl byggde denna kropp t-shirts är underskattade, tyvärr så sitter de bäst på karlar med kula och jag är inte riktigt där än...

sonnyboy: Jag ska tänka på det om jag bränner mig grisrosa i solen :-)

7:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Nej, nej, inte bleka till sig. När du kommer tillbaks till Indien förklarar du var alugnt att det har varit superväder i Sverige så därav brännan.

11:29 fm  

Skicka en kommentar

<< Home