onsdag, maj 10, 2006

Exportrådet

Jag har sprungit på Exportrådet lite då och då när jag jobbade i Sverige och visst är de semiduktiga på att knyta kontakter och de kan hjälpa till vid uppstart i andra länder eller hjälpa till om man ska sätta upp en monter nere på CeBIT osv. men de är samtidigt ganska kufiga och i längden så kommer man längre på att anställa en människa som bor i det aktuella landet och som exempelvis jobbar som säljare eller HR-människa mm. än att knyta in exportnissarna som ett andra mellanled i allt.

Hur som helst så var jag ute och surfade efter svenskar i området när jag sprang på att Exportrådet håller på att sätta upp kontor här i Bangalore. Jag fick även tipset om en svensk tjej bosatt i Bangalore som har kopplingar till svenska konsulatet i Delhi.

Om mina midsommarplaner helt går i stöpet så kanske jag kan hänga med några av de här nissarna, då blir det nog snaps och ”små grodorna” vare sig jag vill eller inte…

7 Comments:

Blogger SonnyBoy said...

Jag tror att du är riktigt jäkla toksugen på små godorna. Hörde ett rykte här hemma att du suttit i "jägarställning" hela vinter bara för att kunna styla med flest och högst grodhopp på midsommar, stämmer det?

9:37 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

sonny din rackare är inte du ute och springer i spåret? Jägarställningar gav jag upp när lumpen tog slut -98, nu är det bara gammal hederlig bodybuilding som gäller hahaha...

10:04 fm  
Blogger Thérèse said...

Jag vill också fixa snaps och små grodorna till midsommar. Men vet inte riktigt hur. Det finns ju en skandinavisk klubb i Madrid men den känns som en sekt så jag har inte vågat kontakta dom. Får väl bjuda in spanska kompisar och lära dom små grodorna istället

12:59 em  
Blogger Stora Morran said...

Dom är väl inga kufar på ER? Jag vill jobba där när jag kommer ner. Du får tjyven anstränga dig att bonda med dom så du kan få in mig där sen!

Midsommar i Indien? I don´t think so len! Du ska hem till Ljusterö och så är det med det!

9:22 em  
Blogger ettett2 said...

"Små grodorna" runt en helig ko, jo jag tackar jag. Men det gäller väl att ta seden dit man kommer? Tänk på att du kan bli utan "Bäska droppar" om du firar midsommar i Indien, är det värt risken? =)

11:55 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Thérèse: Jag håller med om att när man lämnar ett land bakom sig så håller man hårt i de eventuella landsmän man springer på i sin nya miljö och kör på gamla traditioner in extenso. Det kan te sig lite sektliknande.

En av mina favvo-reklamer över allt annat är ju den "risenta" -reklam som gick i Sverige innan jag åkte hit, den med killen som åker runt i NY med svensk folkdräkt och typ gör allt för att "keeping it real". Sjukt bra.

Stora Morran: Joooo klart det är kufar, men det finns ju å andra sidan i alla branscher (för att inte tala om systemutvecklarbranschen där kufprocenten ligger kring 84%). Vi får se hur det går med både Ljusterö/midsommar i Sverige och bonding med exportrådet och svenskar i allmänhet. Jag kör med månadsplanering och midsommar är inte förrän nästa månad :-)

ettett2: Du borde veta bättre, klart jag inte åkte hemifrån utan ett "snaps-kit". Jag har ett six pack (inklusive bäska) hemma på hyllan (vielen dank Polopoly!).

6:11 fm  
Blogger Blancaflor said...

Jag skall hem till Göteborg och Bohuslän till midsommar. En sadan lycka!

12:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home