torsdag, april 13, 2006

Rajkumar is dead! (who's that?)



Okej såhär är det, Indierna tänker inte riktigt på samma sätt som vi gör. Igår dog en känd indisk Kannada-skådespelare (fråga mig inte vad det är) och man kan ju enkelt säga att det blev ett jäkla liv. Fattiga människor som inte lever i en lika upplyst värld som vi andra såg på den här skådespelaren som en gud vilket resulterade i att de ansåg att om man jobbade så skulle man straffas (jag tror att de tolkade det som att om man jobbade så sörjde man inte) och detta visade sig genom att taxibilar och bussar fick inslagna rutor och de tände eld på grejor och hade brasor på gatorna vilket hmmm ja segade ner trafiken ganska mycket (den stod apstill).

Mina arbetare fick sluta tidigare så att de skulle kunna ta sig hem oskadda och idag samt imorgon så har det utlysts en ”public holiday” vilket i runda slängar betyder att ingen jobbar. Alls.

Ingen taxi, inga bussar, inga restauranger, inga affärer.

Crazy? Hell yes!

Ni kanske undrar hur jag tog mig hem igår och hur jag tog mig in till kontoret idag utan att få rutorna inslagna? Well, vi printade ut bilder på den där jäkla skådespelaren och klistrade på bilens rutor… Idag orkade jag inte med att sänka mig ner till deras nivå med påklistrade bilder och skit så jag fick skjuts på min chaufförs motorcykel. Indian style.

2 Comments:

Blogger Lotta said...

Haha! Kulturkrock? Jag tror jag sörjer lika mycket faktiskt. Så jag går hem från jobbet nu då..?

9:04 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

gammeltackan: Hmm jo de tolkar väl grejer lite annorlunda bara, jag menar i Sverige så stänger de ner och firar påsk för en snubbe som levde för 2000 år sedan. Han var ju inte äns skådespelare...

snyggmary: Njaaa jag vet inte riktigt om jag skulle plockat in nyheten i tidningen själv. Nyhetsvärdet är ju ganska torftigt hahahaha.

5:53 fm  

Skicka en kommentar

<< Home