onsdag, mars 28, 2007

Okey sir, sorry sir (Kaos)

Jag är en väldigt strukturerad person som gillar ordning och reda, vissa skulle nog till och med gå så långt att de skulle kalla mig för perfektionist. På grund av denna egenskap så kan jag nog lätt säga att Indien är svårare för mig att hantera än exempelvis mer kaosbenägna människor och varje gång jag kliver in på ett ställe så kliar det i mina organiserings och optimeringsfingrar.

Låt mig ge ett exempel på detta virr varr.

Jag och den skånska traineen hade varit ute och handlat lite grejer i Leela-gallerian igår och skulle slå oss ner i det lokala ”Baristat” för en liten kaffe och lite glass.

Jag beställde en dubbel espresso, en kall kaffe utan socker samt en kula vaniljglass. Efter fem minuter dyker servitören upp och säger att kalla kaffet kan jag inte få för isen är tydligen slut (Hur kan isen bara ta slut på ett cafe?). Fine säger jag och säger att då vill jag ha en flaska vatten istället.

Ut på brickan får jag en enkel espresso (inte dubbel) samt en vattenflaska, glassen glöms bort. Dessutom på kvittot (som är märkt ”Foreigners” med stora bokstäver så att personalen ska hitta oss bland dessa fyra bord som det sitter folk på) så har han glömt att ta betalt för vattnet.

Sådana här incidenter händer hela tiden överallt, ber man om is och citron till ”Colan” så får man bara is eller bara citron och så vidare…

Hur svårt kan det vara?

7 Comments:

Blogger Skriet från lappmarken said...

Samma sak upplevde jag i Thailand. När du gjorde en beställning så svarade alltid servitören/servitrisen bara "ok..." men man såg i ögonen att det blev total information overload. Inte så konstigt då de inte talar engelska, jag inte talar thai och anteckningsblock saknades.

Efter 10-15 min kom de ofelbart tillbaka och frågade vad man beställt, och i regel stämde kanske 75% av det som tillslut landa på bordet med vad man ursprungligen hoppats på.

Tyckte det var ganska charmigt, men jag var ju iof bara där på semester...

11:11 fm  
Blogger Blygisens betraktelser said...

Mr "Ordning och Reda"! Jag har ett förslag: Skriv själv ned din beställning på hans block, alternativt på eget medhavt papper, och räck över. Peka på din hals, som för att säga att du är hes och inte kan tala.

Ä, jag vet inte. Men du drog väl öronen åt dig redan när indierna skulle måla taket, där det stod en fem sex stycken varav en var där för att peka, ngn annan för att flytta stegen åt den tredje etc?

Ha det skönt!

3:30 em  
Anonymous Anonym said...

Alla länder har sin charm, det är bara att konstatera.

6:43 em  
Anonymous Anonym said...

Flytta foer Guds skull inte till Nederlaenderna!

9:50 em  
Blogger Östermalmsräven said...

martin: Jo jag förstår ju att det är svårt om de inte kan språket, men här i Indien så talar de ju engelska så det har egentligen bara med någon slags inbyggd kulturell nonchalans att göra.

blygisen: Hmm jo du antar inte hur många gånger jag kännt mig sugen på det. Ibland säger man bara "har du nu skrivit upp allt på ditt lilla anteckningsblock" eller så ber an dem upprepa beställningen.

90% av gångerna har de skrivit fel eller utelämnat något. Jag tror de känner typ "ja ja men det är ju typ det du sa till mig" och "typ" är tillräckligt här nere.

V: Ehh ja, men det här är inte Indiens största charmpoäng direkt.

anonymous: Holland har väl inte de här problemen? Jag har aldrig upplevt dem i alla fall.

6:26 fm  
Blogger martina said...

oh livsfara. jag blir irriterad bara av att läsa om det. skitsur nästan. dom har en arbetsuppgift. servera kunden det den beställer, snyggt att misslyckas. uh.

10:17 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

martina: Jag är definitivt på din sida!

3:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home