onsdag, juli 19, 2006

Bloggskugga

Jag hade lite problem med nätet igår, det var allmänt lite strul med mail och vissa sidor dök inte upp som de skulle osv. Jag började höra med M om hon exempelvis kunde se bloggarna på blogspot för så fort jag skulle in och surfa på dem så fick jag upp en ”page can not be found” –sida.

Nåväl, det fungerade hos henne så jag antog att det var en lokal ISP som dött eller en indisk DNS eller liknande för det var bara adresser kopplade till blogspot jag inte fick upp och jag kunde forfarande posta inlägg via adressen blogger.com

Efter ett pass på Leela (jag sa ju att jag skulle bosätta mig här) och en ordentlig omgång ångbastu så satt jag i relaxen och läste ”The Economic times” och fick till min fasa läsa om att det var Indiska regeringen som via ISPI (Internet Service providers of India) blockat alla bloggar för de gillade inte ryktesspridningen som skedde på dessa efter attentatet i Bombay alldeles nyligen.

What!?

Man skulle kunna tro att man bodde i censurens Kina.

3 Comments:

Blogger Östermalmsräven said...

Well, surfade lite och hittade en sajt med intern proxy som söker på rätt adress men bäddar in adressen till sidan man söker efter i ett annat namn och på det sättet kringgås spärren. Sajten har det sköna namnet http://www.hidemyass.com

Wake up India!

12:00 em  
Blogger Blygisens betraktelser said...

...hahaha..Kanske ngt för H&M att ta efter.

3:16 em  
Blogger Östermalmsräven said...

blygisen: Jo det vore något va... \"Vi har stängt ner hela blogspot för det blev en sådan smutskastning efter det att vi släppte fitt-slickar-jeansen\" hehehe.

6:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home