tisdag, juni 06, 2006

Konspiratorisk

Jag är lagd åt det konspiratoriska hållet och har av någon anledning alltid processat information en sväng till i huvudet då jag känner att något står lite fel till. Ibland kan det tyckas vara att jag är lagd åt det paranoida hållet men jag har oftast rätt eller åtminstone sisådär sju gånger av tio.

Alla knäcker ju nötter som ”hon dricker inte vin – hon döljer något - hon är gravid” men mina konspirationsgrejer kan ibland dra sig lite i utkanten för vad som är standard. Eftersom jag ständigt utgår ifrån att jag har rätt så ser jag det ibland som en förbannelse då jag i vissa fall måste dra i saker som jag gärna inte vill ska vara sant…

Okej, this was the case, det skulle komma ett bolag till oss och sätta upp en ”extralina med fiberoptik” (dubbel internetuppkoppling alltså) och ville ha access till vårt serverrum. Jag tyckte väl att det lät lite konstigt med en extralina men eftersom de har backup på allt annat här i landet och det var vår internetleverantör som sa det till oss så tilldelade jag bara informationen till en tekniker som skulle kolla upp det hela och ha lite övervakning när de var inne och snokade bland våra prylar.

Allt godkändes och de stod vid entrén (tre pers) och skulle precis in med en stor låda i serverrummet då jag fick den där riktigt jobbiga känslan igen och på samma sätt som man inte vill att en flickvän ljuger för en så vill man inte att de företag som du jobbar med för en bakom ljuset.

Jag sa stopp och bad alla sätta sig ner i receptionen.

Jag: What’s in the box?
Guy: It’s a converter
Jag: Converter for what?
Guy: To connect to your fiber optics
Jag: Okey open it, ahhh. You can leave now, thank you.
Guy: Ohh we’ll call our manager
Jag: Do that from the street

Jag ogillar indisk business mer och mer och när vi sedan ringde upp till ”the manager” så blånekade han tills vi sa att vi jobbar med sånt här så vi vet att ni skulle koppla upp vår (dyra) internetlina till resten av huset. Då sa han bara ”oh okey, sorry sir” sådär nonchalant som att han ”råkat göra ett litet fel”.

Inte så kul miljö direkt.

2 Comments:

Blogger Blancaflor said...

Ja, det maste verkligen vara jobbigt med alla kulturkrockar. Bara här i Spanien fungerar manga saker annorlunda, fast jag är ganska van nu.

12:38 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Jo såklart så gäller det ju bara att snappa upp spelets regler och agera därefter, vi har såklart våra specialregler i Sverige och Spanien också... Däremot blir man lite ställd när saker man tycker illa om eller tycker är väldigt märkliga händer.

well, we move on.

6:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home