fredag, juni 02, 2006

By the way

Jag har ”Arctic Monkeys” senaste skiva färdigbränd och redo att poppas i bilen på väg hem idag. Musik är sjukt coolt ibland och det bästa är när man snappar upp något annat ur en helt annan genre än den du är van vid och tycker att det låter riktigt bra, det blir för en stund som att öppnas upp i en ny värld.

När det gäller min smak så är jag jäkligt mycket inne på melodiös ”bitches and benzes” alltså gammal hederlig nittiotals hiphop (gärna med samplad barnkör och fioler hehehe) med Dre, Snoop, Camp Lo, Jay Z, EPMD, Gangstarr, Bustha, Gravediggaz och alla de andra… Jag hade inte så mycket förebilder när jag var yngre förutom mina medelklassföräldrar så jag snappade upp allt det här med att göra pengar, bygga business och köra benz med kromade 26”-fälgar ur musiken. Jag gjorde det till mitt mål att leva det goda livet när jag lyssnade på typ 2pac och hans snattriga ”picture me rolling in my 500 benz”. Jag gillade det svenneförlösande nyrika på något sätt.

För att återgå till knorren på min anekdot så är den här skivan med Arctic Monkeys trots genre-paradoxen ruggigt bra. Ibland undrar jag vad som hade hänt om jag levt efter den här musiken istället efter min riktiga. Då hade jag kanske sparat skägg, gått i slitna t-shirts och jobbat på Debaser.

Om jag så drar ihop en miljard och flyttar till Saint Tropez eller bygger upp ett svennetryggt Bromma-liv med hus, SUV och hund så skulle jag när som helst byta ut absolut allt mot att få göra en endaste riktigt sjukt jävla bra skiva.

Då skulle jag kunna dö som en kung.

4 Comments:

Blogger ettett2 said...

Dra ihop en miljard och köp ett skivbolag. Då kan du ge ut hur många skivor som helst. =)

Melodiös hip-hop ska det vara för hela slanten. "Knorr-bas" ala Dr Dre är också fina grejer.

Själv är jag för tillfället mycket för fräscha "sjuttio-talare", strippade på lister, sänkta och med stooora kromade fälgar. Tänk dig en Bmw 3,0cs med ovan nämnda attribut och monster "boom-box".

12:12 em  
Blogger SonnyBoy said...

Lustigt att du tog upp gammal hip hop just nu. Sitter i skrivandets stund och lyssnar på Thug life-skivan.
90tals gangsta-rap knäcker, har alltid en too short-skiva i närheten av stereon.

3:41 em  
Blogger Stora Morran said...

What???

Okej jag skulle vilja veta redan nu om du kommer dumpa mig som en hot potato om det är så att du får chansen att bli Pimp-hip-hopper! Då är jag inte med.

1:37 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

ettett2: Hmm jo det vore ju att slå två flugor i en smäll. jag får hoppas på Gunde och hans gamla slagdänga om att "ingenting är omöjligt"

sonny: ja jäklar sånt där får man inte ha alltför långt borta.

Morr: Man får se allt som en stor metafor, typ det är ju coolare att beröra folk med något än att bli skitrik och sitta hemma själv och räkna stålars. Jg ska ju helst ha både och såklart hehehe...

7:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home