måndag, oktober 16, 2006

Snark

Jag är så trött på ministergojandet just nu så att jag får narkoleptiska anfall, vilka jävla sopprötter… Nu ska de nya dessutom avgå för att de betalat hemhjälpen ”svart” eller inte betalt TV-avgift.

Dubbelsuck

Om de inte kan stå pall för de här grejerna så kan de lika gärna dra… Jävla ryggradslösa stackare som inte pallar trycket, de skulle ha behövt lite mer mobbning som unga och på det kanske man skulle ha gett dem en snabbkurs i retorik och en kring hur man jobbar under stress? Hur som helst så vill jag åter poängtera att kan man inte som minister snacka sig ur det här dumheterna eller ens komma på en halvdålig bortförklaring och ”vifta bort det” så kan man bara ta sitt pick och pack och sticka. Hej då!

Jävla idioter.

För övrigt så är TV-licensen det trögaste som finns i hela världen. Varför i helvete ska man betala den separat när andra skattepengar är öronmärkta till kultur? Varför väljer de inte bara att höja skatten med någon promille så får de ju in de pengarna i alla fall, varför allt det här jäkla ”snigel på ögat” och trams som går på TV inklusive tv-peljare och andra dumyrken! Varför finns de här människorna egentligen? Varför löser man inte det här genom att integrera den här kostnaden i annat så att folk tvingas betala den, på samma sätt som mina skattepengar går till att delfinansiera teateruppsättningar, studiefrämjandekurser i gitarrspel och kroki med mera. Same fucking same.

Sen det här med att betala sin hemhjälp svart, varför säger hon inte bara ”jo det har skett för vi tycker inte den tjänsten ska kosta så mycket och när vi blev erbjudna det skattefria alternativet så tog vi det utan att blinka”. Det visar ju bara att de behövs lite blått tänkande i dagens Sverige, vi måste se över hur skatterna ser ut och hur mycket vissa saker kostar. Sen är jag trött på det här med att: ”Jamen de har ju pengar varför betalar de inte skatten för?”. Folk är ju så tröga så man baxnar, även om jag skulle ha tio miljarder på banken så skulle jag inte betala skatt för en städhjälp, varför skulle jag välja ett dyrt alternativ om jag kan få exakt samma tjänst billigare?

Vem i hela världen gör sånt? Vem tar den dyra hantverkaren för att det är mest korrekt? Vem renoverar badrummet/köket vitt när man blir erbjuden att få samma tjänst svart och därmed typ hälften så dyrt? Vem betalar en TV-avgift när man enkelt kan välja att inte betala den och ändå få samma tjänst? Alltså ärligt?

Pallar ni inte trycket tanter? Ska ni avgå för de här skithistorierna? Såklart ni ska avgå ni skulle ändå aldrig ha platsat, det såg jag ända från Indien.

Lama jäklar.

Tillbaka på bänken med er.

16 Comments:

Blogger Supernova said...

du verkar minst sagt rosenrasande. och bara för att det är billigare behöver man ju inte anlita svart arbetskraft? jag menar, jag kan ju låta en stackars kvinna från ryssland eller armenien eller vad som helst städa här för mindre än minimum lön och komma undan billigare än om jag skulle anlitat en städfirma, men det gör ju inte det hela mer rätt? garantilönevillkor finns ju just av den anledningen att människor ska få en visst antal kronor för ett visst jobb. Det är bara snåla människor som resonerar som du. Har man dessutom en miljonlön (a la avgångna Borrelius) så blir det ju bara än mer sniket och snålt att inte betala ens en tredjedel av vad barnflickor bör ha i lön. Hur kan du försvara det? Bara för att du tycker att det billigaste alternativet är bäst och enklast så innebär det ju inte att det är rätt eller ett bra val?

Jag tycker precis som du att tv-licensen är en jävligt knepig grej och borde inkluderas i skatten, men som kulturminister kanske man borde ha intresse för public service (vilket pengarna till stor del går till) och därmed betala licensen? Det är ungefär lika urbota blåst som att skattefuska, driva kk-hotade företag samt kringå regler kring minimum löner för arbetskraft om man ska ha hand om ekonomi i politiken a la handelsministern.

Om blått tänkande innebär att det ska vara helt okej att anställa barnflickor och ge dem skitlöner vet jag verkligen varför jag inte röstade på dem. Likaså undrar jag hur resonemanget funkar, när du säger att även om du hade 10 milj. så skulle du ta den billigaste tjänsten om den var exakt densamma som den dyrare. Använder du samma resonemang när du köper tennisklubbor eller kläder också?

4:37 em  
Blogger Skriet från lappmarken said...

Håller med i vissa avseenden. Men dock, hade jag varit rik och dessutom haft politiska ambitioner så hade jag fan sett till att betala skatter, avgifter och licenser och allt vad skit som man kan tänka. Alla vet ju att politikerna blir granskade, spelar ingen roll om "alla" gör det, låt bli.

Såg för övrigt ett program om utlokalisering av arbetskraft igår,(via obetald Public Service), var ganska mycket filmat från Bangalore. Verkar ju vara lite ruljans där minst sagt...

4:59 em  
Anonymous Anonym said...

Du har helt fel, garanti lön finns för att Sverige fortfarande inbillar sig att svensk arbetskraft är så unik att svenskar ska kunna utföra kvalificerade arbeten allena. Det där fungerade en gång i tiden, när textilindustrin kunde ersättas med verkstadsindustrin och senare när verkstadsindustrin kunde ersättas med IT-sektorn. Men då skedde något Socialdemokratin i sin vildaste fantasi inte kunde förutsätta, även den sk tredjevärlden började sälja IT-tjänster. Så då står alla där med sin garanti lön och inbillar sig att garanti lön ska ge dom ett kvalificerat arbete. Problemet är bara att arbete kommer av att något efterfrågas och varför i hela världen skulle någon vilja köpa något av en svensk som gått arbetslös i två år och sedan gått på AMS-kurs. Sorry, men världen är större än så. Sverige har byggt sin välfärd på export, ska vi ha garantilön så kan vi lika gärna sluta exportera och återgå till ett agrarsamhälle.

9:53 em  
Anonymous Anonym said...

"Likaså undrar jag hur resonemanget funkar, när du säger att även om du hade 10 milj. så skulle du ta den billigaste tjänsten om den var exakt densamma som den dyrare. Använder du samma resonemang när du köper tennisklubbor eller kläder också?"

Vem resonerar inte så när det gäller golfklubbor och kläder!?

9:55 em  
Blogger Supernova said...

okej, så allt går ut på efterfrågan? finns det en efterfrågan så ska jobbet tillsättas och det på billigaste sättet. Då spelar det inte längre någon roll vem som gör jobbet, bara det är billigt. Sen om det är en asylsökande från ukraina, en barnarbetare från malaysia eller en städare från en städfirma spelar mindre roll? För övrigt finns garantilöner i betydligt fler länder än sverige, så det är knappast ett svenskt fenomen.

Och till frågan gällande TENNISklubbor och kläder, så var det mer en pik, eftersom många som tjänar duktigt med pengar väljer att lägga ner stora delar av dessa på materialistiska ting så som kläder, möbler, fritidssysslor m.m, medan dom lackar ur fett och snålar som självaste Joakim von Anka så fort det kommer till att betala en normal lön till en stackars städerska. Varför inte då köpa billiga kläder i samma material, istället för att gå efter märken och saker som är inne för tillfället. Visst kan jag förstå att man vill komma undan så billigt som möjligt, men bara för att det är det mest ekonomiska så det är ju inte alltid det schysstaste alternativet. Det är ju i princip som att köpa stöldgods, samma vara, mkt billigare pris.

10:35 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Insolens: Jag förstår dina synpunkter delvis och jag förstår ditt humana tänk (även o du är fel på det) men du förstår dock inte mina. Låt mig klargöra

1. Jag/ministern snålar inte på lönen till min städerska och jag ger henne inte en skitlön, jag ger henne exakt samma lön som hon skulle haft och till och med lite extra. Det jag inte betalar är skattedelen eller arbetsgivarvgifter, moms och dylikt. Varför tror du exempelvis att hantverkare vill göra svartjobb egentligen? De tjänar ju såklart på det. It's a fucking win-win-situation"...

2. Jag har inga problem att lägga tusentals kronor på ett tennisrack eller en pryl om det är det priset som erbjuds men får jag nu återigen chansen att köpa samma pryl skattefritt så väljer jag ju såklart det alternativet.

Det finns en så stor politiskt korrekthet så folk tycker säkert att jag må resonera konstigt men i slutänden så ber de ändå sina kompisar köpa med sig ett helrör från "mallis" när de är ute och reser för att få det billigare.

Vem kan helt och ärligt påstå att man inte gör sådana här saker?


Martin: Såklart håller jag med dig att det är klantigt och speciellt om man ska bli kulturminister (då är man rent av trög)

anonymous: Man skulle nästan kunnat tro att det var jag som slant in under ditt pseudonym hehehe... Välkommen hem.

6:16 fm  
Blogger Supernova said...

östermalmsräven: fast alltså, borrelius hade ju betalat skitlite i lön till några utländska hushållerskor (från filippinerna tror jag?) eller om det var barnflickor, medan en svensk barnflicka från norrland fått betydligt bättre betalt. hur kan det komma sig? jo därför utländska arbetare från ex. utvecklingsländer tackar o tar emot, även om det inte alls är större summor och långt ifrån en normal lön. kvinnan hade dessutom skickat hem nästan hela lönen för att försörja sin familj i hemlandet. Jag tror ju faktiskt att denna utländska kvinna skulle ha kunnat tjänat betydligt bättre om hon jobbat "vitt" och fått samma lön som en vitt anställd städerska/hushålelrska. Eller?

och jämförelsen med helrör från mallorca, tycker jag inte riktigt håller. köparen köper den till normalt pris i utlandet? om den sen är ett köp till henne själv eller hennes vännina i hemlandet har mindre betydelse. precis samma sak som att köpa ett guldhalsband till billigare pris i utlandet än om man skulle köpa det hos juveleraren på östermalm eller wherever. dessutom handlar det inte om människoarbete.

5:51 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med om ditt resonemang, men det är systemet det är fel på och skulle fler inse det skulle vi kanske slippa alla dessa höga skatter :-)

Till sist, ett tips: arbete med just kök och badrum finns det en viss poäng att betala hantverkare (åtminstone delvis) vitt för, annars kan det bli problem att få ersättning från försäkringen vid eventuell vattenskada :-)

12:29 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

K: Japp och ska man sälja lägenheten sen så kan man dra av renoveringskvitton på vinstskatten och så vidare men i det stora hela så är det inte värt det.

Vattenskador drar du ju på hemförsäkringen och har du "inte kvar kvitton" så får du göra estimat på pengar du lagt ner, det vet ju alla (läs: estimat gör man alltid högre än den reella kostnaden för att få tillbaka så mycket som möjligt)


Insolens: Du gör den här skattefrågan till en fråga huruvida man ska utnyttja människor från andra länder? Hmm jag tror du är för politiskt färgad om jag ska vara ärlig och för lite "a girl from the streets".

Jag som arbetsgivare bestämmer ju priset för min städerska och därmed så är det ju jag som säger hur mycket hon ska ha oavsett skatt eller inte. Om nu thai-bruttan skulle fått sin lön vitt så skulle hon ju tjänat ännu mindre med pengar att skicka hem då hon hade fått skatta 30% av sin lön.

Dessutom så hade nog borrelius snikat ännu mer då det blivit ännu dyrare för henne att betala arbetsgivaravgifter och sånt.

Loose-Loose situation.

7:01 fm  
Anonymous Anonym said...

tror du inte det här med "svt - fri television" kan bli en aning skadat ifall skattepengar ska betala tv-avgiften??

8:22 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

maddo: Jag kan faktiskt inte förstå hur det skulle kunna påverka den "fria televisionen".

Menar du att allt som finansieras med skattemedel är "ofritt"?

Jag fattar inte...

8:31 fm  
Anonymous Anonym said...

insolens

Du diskuterar fortfarande utifrån att Sverige var en isolerad liten oas, tror du att all arbetskraft i världen är asylsökande i Sverige? Jag kan meddella hör och häpna att en stor för att inte säga övervägande arbetskraft bor och verkar utanför Sverige och väldigt få knappt några har ens några tankar på att flytta till Sverige, inte ett oävet antal har förmodligen aldrig hört talas om Sverige.

Om nu asiaterna tar, textilindustrin, tillverkningsindustrin, IT-indutsrin och inom en snar framtid även jordbruksindustrin så kan du stå där med din garantilön. Grattis! Svensk garantilön är säkert glödhett när ett amerikanskt företag ska välja mellan att köpa IT-tjänster från Wipro (ett indiskt IT-företag) eller WM-data.

Du verkar tro att det hela handlar om hushållsnäratjänster och där bör man rimligen ge den nuvarande regeringen gigantiskt mycket med kritik. Varför sänka arbetsgivareavgiften på hushålsnära tjänster, den borde naturligtvis ner på alla möjliga tjänster.

Svenskar (europeér) beter sig faktiskt som ett gäng bortskämda ungar som håller på att spendera pappas surt förvärvade pengar. För det är ju faktiskt det som det handlar om, för varje jobb som försvinner så försvinner det också pengar från Sveriges kassa och tillslut kan du vinka adjö till välfärden. För även om många svenskar verkar tro det, så består inte tredjevärlden av människor som sitter och väntar på att svenskt bistånd ska frälsa dem.

12:55 em  
Anonymous Anonym said...

Dessutom hade ju alternativet till att familjen Borelius spenderade pengar på svarta tjänster varit att inte spendera dom alls, förmodligen satt in dom på en fond. Istället för att pengarna kom till någon som spenderade dom och därmed gav folk jobb på något fik, i någon klädbutik osv. Varför det hade varit ett sämre alternativ kan nog vem som helst räkna ut.

1:01 em  
Blogger Supernova said...

anonymous: du missuppfattar mig, eller förstår inte alls mitt resonemang. jag förstår faktiskt inte hur du resonerar.. Givetvis förstår jag att majoriteten av arbetarna världen över jobbar på andra ställen än i sverige. Jag är inte dum i huvudet. Det enda jag däremot sa, är att många ser sin chans att tjäna pengar när de hör talas om ett jobb i sverige, eftersom de får mer pengar här - än i sitt eget land, i många fall. Och så till vida ser även arbetsgivare sin chans att få arbetskraft, till ett billigare pris än om en svensk skulle göra samma jobb.

Och okej, du snackar om att en del svenskars garantilöner inte är en droppe i havet när det kommer till konkurrens med andra länder, kina, indien etc - men vad har det med den HÄR diskussionen att göra? Det känns som om det är en helt annan. Jag tycker att man ska hålla sig till lagen, i så stor mån som möjligt. På det viset har arbetaren en säkerhet att falla tillbaka på och ordentliga arbetsvillkor.

Och på vilket sätt har svarta jobben att göra med sveriges välfärd? Visst, människor tjänar pengar och kan leva, men sen när kallas det välfärd? Välfärd är skattesubventionerad eller helt skattefinansierade tjänster. För övrigt har jag inte sagt något om bistånd, men du ser väl förstås gärna att de minskas.

Ja, ett annat alternativ är ju dock att Borrelius använt sina pengar till någonting så som... tadaaa.. anställa au-pairer/barnflickor enligt de lagar som finns och som därmed bör följas, genom att ha köpt sitt fina sommarhus på samma sätt som de flesta andra gör, och inte genom konstiga kringliga skatteparadisvägar. Hennes synsätt är nog inte alltför passande för de "nya moderaterna".

10:58 em  
Anonymous Anonym said...

Du verkar ju verkligen vara en kille med bra värderingar och hög moral. Du personifierar allt jag avskyr med "de blå". Jösses.

6:35 em  
Blogger Östermalmsräven said...

anonymous: Well, ibland springer man på motpoler...

6:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home