tisdag, oktober 03, 2006

Puja

Sorry om jag inte hört av mig på några dagar men vi har haft långhelg (ja hmm förutom det ständiga ringandet i telefonen då). Långhelgen har att göra med ”the festival season” här nere och är ett led av firandet av Mahatma Gandhis födelsedag.

Det är lite som julafton, först smyckar man kontoret á la ”koh pang jang” med lampor och julpyntsliknande attiraljer sen så kör man hela Hindu-racet med full ”puja” och tänder rökelse, offrar frukt åt gudarna, pangar en brinnande melon och låter datorerna vila i tre dagar.

I am not kidding.

Min bil fick sig en vända den med…

4 Comments:

Blogger SonnyBoy said...

Skitsnyggt Räven. Kan inte förstå varför Morran tyckte den var så pinsam;)

Fridens

7:39 em  
Anonymous Anonym said...

Alltså, Festival season har inte mer med Mahatma Gandhis födelse dag att göra än vad Menlösabarnens dag har med julfirandet att göra.

9:13 fm  
Blogger Blancaflor said...

Din bil ser ut att köras av en miljöpartist. ;)

9:25 em  
Blogger Östermalmsräven said...

sonny: Jag tycker egentligen också att den var hur skön som helst, men jag måste erkänna att jag var lite småfundersam när jag kom ut och såg den sådär första gången... Alla indier bara log och var skitnöjda, jag typ grimaserade lite :-)

blancaflor: ja hmm lite, en väldigt spexig miljöpartist i sådana fall :-)

anonymous: Japp det har du rätt i, jag skrev inlägget alldeles för hastigt. Festivalen eller "Dasaran" handlar ju egentligen om firandet över att det goda vinner över det onda med grund i den hinduistiska mytologin (Lord Rama vinner över demonen Ravana).

I slutet på all fest så fyller dock Mahatma Gandhi år (och ger oss en extra ledig dag, måndagen den 2:a okt) och Mahatmas födelsedag blir som en slutknorr på ett långt festivalfirande.

5:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home