torsdag, januari 12, 2006

Moroso

Jag har alltid varit lite småkär i vackra möbler och en av mina absoluta favoriter är italienska jättemogulerna "B&B Italia" samt "Moroso". Jag minns att jag blev helt till mig när jag (2003) konsultade hos OMX i deras då nya lokaler på Tullvaktsvägen och såg att Moroso-fotöljen Fjord stod i vart och vartannat hörn. Jag såg dock Victoria & Albert -soffan i ingången till Hotell Clarion som ett hån mot god smak då jag egentligen inte tycker att den passar in där men det kändes som att de valt den på grund av att den utmärker sig, och ”står ut” på ett speciellt sett.

Hur som helst så blev jag jätteglad när vi kom till Diplomat igår och såg att de gjort om lite i loungen, massor med mörkröda små fina Moroso-lowseats (Patricia Urquiola) och ”little heavy” –fåtöljer. Skitsnyggt!

Det känns som att svensk design fortfarande är hett men i längden även lite tråkigt.

Moroso is the new black.