onsdag, maj 03, 2006

Residential permit (igen)

Alltså det där jäkla ”residential permit –dokumenten” börjar gå mig på nerverna. Jag har en receptionist, en advokatbyrå och en assistent som försökt få ihop de rätta dokumeten och stämplarna under flera dagar nu men det slutar ändå med att det är något som fattas eller något som behöver en extrakopia eller en extra stämpel.

Mitt besök idag var det fjärde och jag måste dit ytterligare med några extrakopior av det pass som tillhör den advokat som stämplade det dokument som påstår att jag jobbar här och lyfter den lön som angetts.

Insane.

Om det inte vore så att jag verkligen behöver det där tillståndet (jag ska ju köpa körkort och signa bolagets lägenhet!) så hade jag kört ner kopiorna i halsen på dem.

Det värsta är att ”the government” kan man inte muta så lätt heller så det blir verkligen till att stå i kö två-tre gånger ytterligare om det ska bli något av det här.

4 Comments:

Blogger Blancaflor said...

Att skaffa "residencia" i Spanien är ocksa ett äventyr. Varför tror du de har sa manga "gestorias"?

Annars verkar du ha ett soft liv, I must say.

12:46 em  
Blogger Thérèse said...

Måste instämma med blancaflor, myndigheterna här är ett äventyr om man ska ha papper på allt. Tydligen ska det vara ännu äventyrligare om man kommer från ett land utanför EU
Här vill dom också alltid veta mina föräldrars förnamn av någon anledning.

3:08 em  
Blogger ettett2 said...

Hang in there my friend, när du väl har "körkortet" i din hand så kommer du, med "kråmad" armbåge, kunna ta hur många varv som helst i McDonalds Drive-thru. För inte kommer du väl att köra "moppe"? Då måste man ha hjälm och då förstör man "frillan". ;)

12:50 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

blancaflor & Thérèse: Jo spanska myndigheter kan vara knepiga också (mna föräldrar är ju spanjorer så jag vet). Det knasiga här är att de ger dig olika input varje gång du kommer och de vägrar gå igenom papprena ytterligare om de hittar ETT fel. Detta resulterar i att när man fixat den ena felet så hittar de ett annat osv. Varje gång man är där...

ettett2: Nej jag vete tjyven om det blir motorcykel nu när jg vant mig vid en skön bil med AC. Det blir nog att jag kör runt i den faktiskt.

MacDonald here I come!

8:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home