tisdag, april 25, 2006

Lyckobringande tecken

För mig (med mina europeiska värderingar) så känns det alltid lika konstigt att se svastikan användas till höger och vänster. Här i Indien är den sjukt utbredd, alltifrån banker som vill ge dig bästa lånet till reklam för schampon som ska få ditt hår att bli tjockare (varumärket heter då svasthicka) basunerar ut detta lilla tecken i tid och otid.

Jag vet ju att tecknet är miljarder år gammalt och att det enligt sanskriten stod för något slags lyckobringande men ändå…

Det skulle nog fungera ganska kasst hemma i Stockholm.

3 Comments:

Blogger Eric Goesta Rosén said...

Intressant att hakkorsloggan ser ut att vara målad i blod också.

12:26 em  
Blogger Thérèse said...

Hade också lite svårt för det där när jag var i Indien. Svastickorna finns verkligen överallt. På en markand visade en försäljare upp ett tyg med svastickor som han sa skulle bli perfekta gardiner i min svenska lägenhet. Jag köpte inte

5:36 em  
Blogger Östermalmsräven said...

thérèse: Hahaha, visst är det helt galet...

goesta: Jo jag håller med, själva kladdandet gör nästan postern ännu värre. Antar att de på något sätt ändå befriats från tecknets negativa laddning så det vi känner tycker de är helt märkligt.

6:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Home