torsdag, januari 19, 2006

Ältningsbloggar vs Slitz

Jag börjar bli småtrött på det ständiga ältandet kring ”oj oj oj hur ska vi stoppa unga flickor som visar naveln på internet” och ”vi måste ändra på kvinnorollerna för att undvika utvik i Slitz” och allt annat mumbojumbo-blogg-hets jag lyckas surfa igenom på bara några korta sekunder. Jag tror på något sätt att det är ältandet i sig och det indirekta erkännandet att vissa grupper ser sig själva som objekt och mindre värda som är problemet.

Ibland så ser jag faktiskt de här fjortis-bloggarna som tar bild på sig själv och listar dagens kläd-outfit som ett större steg närmare ”en värld av starka kvinnor” än de ”vuxenbloggar” som mest gnäller på andra och tycker att man ska banne mig inte hit och banne mig inte dit. Självklart finns yttrandefriheten och alla får tycka precis som de vill, men på något sätt så måste man förstå att världen är ett stort spel och reglerna är svåra att ändra på.

Det finns inga tjej eller killregler, en tjock och ful kille har det lika svårt som en tjock och ful tjej. En snygg och vältränad kille är lika mycket ett objekt som en snygg och tight tjej.

Vi är objekt allihopa, sex säljer!

Fotbollskillar i kalsonger från Calvin Klein säljer lika mycket som Alessandra Ambrosio i kollektionen från Victorias Secret.

Unga personer spelar kanske mer på sexualitet då det ligger dem närmare till hands, det är det som skiljer dem från mängden i en värld av jämlikar. Är man tretton år gammal så är det dunjackan och din kropp som distingerar dig från dina kamrater och hetsen hos boysen är likadan. Jag menar det finns ju sjukt många übertränade och barbröstade killar på nätet och i tidningar också, som tillber kroppsdyrkargudarna likt al qaida tillber bin ladin.

So, whats the motherfucking deal. Världen ser ut såhär bara, vad är det för fel på att vilja sticka ut och spela på det man har. Jag spelar på det jag har varje dag, om det inte är på min förmåga att driva projekt så på min charm och innan jag på något sätt kunde titulera mig som framgångsrik så spelade jag också typ på mina nya jeans och min tränade barm (vad gör man inte för det motsatta könet?)

vi är objekt allihopa, vi säljer oss varje dag! Kommers är kul, tillgång och efterfrågan är vårt ständiga mantra.

Det är motherfucking business as usual...

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du har rött i att en ful kille säljer lika dåligt som en ful tjej. Jag ser inte heller någon sepcifik könsskillnad här.

Det sorgliga är ju snarare att det fysiska är så betydande och att innehållet är underordnat.

DÄR kastade jag precis sten i glashus eftersom jag är en del av problemartiken själv. Men jag kan fortfarande tycka att utseendefixeringen är rätt sorglig...

11:28 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

odenplan.nu: Är det så konstigt att "innehållet" är underordnat "det fysiska"? Jag tycker inte det är sorgligt, jag tycker nog snarare att det är ytterst naturligt...

Vi utgår ju alltid kring det man kan "ta på" och innehållet är ju mer abstrakt i en första fas (hur många snygga tjejer har man inte träffat och kommit på att de är tröga och dumma i huvudet när man väl börjar diskutera saker med dom?).

Däremot så fort man får insikt om ett innehåll så blir det ju ett värde, en snygg tjej blir ju snyggare om hon är charmig och har ett stort och trevligt "innehåll", samma sak gäller det för killar också antar jag...

11:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Fan vad jag stavade risigt sist. Hade brådis in på ett möte...skyller på det.

Ja, visst är det naturligt..och jag är, som sagt, den förste att stipulera fysiska krav på framförallt kvinnor då. Så jag är ju i allra högsta grad en del av det här...

Men jag kan tycka att attityden "yta säljer" är rätt trist. Jag säger inte att man ska bortse från det..herre gud..jag LEVER av design och arkitektur själv så ytan är givetvis skitviktig. Det är mer ett förhållningssätt till omvärlden jag är ute efter.

Hmm..snårigt. Trots att jag är rätt kommersiell i min gärning så skyr jag det tänkandet en aning. Gillar inte amerikaniseringen av vårt land..eftersom den sammanfaller med Jante och Luther..två komponenter amerikanski slipper. Det är ju bland annat det oheliga alliansen..mellan svensk lagomhet och amerikansk yta som gör att så många mår dåligt i Sverige...tror jag.

2:05 em  
Blogger Östermalmsräven said...

odenplan.nu: Jag tycker det är tråkigt att USA snott begreppet yta och ytlighet, det känns som när trögnazisterna snodde svenska flaggan ett tag där och man inte fick sjunga nationalsången i skolan.

Yta sitter ju längre bak i djurhjärnan än den yta USA pushar för, jag tror att det är genetiskt och hela det där "darwin möter survival of the fittest" som dominerar egentligen.

Men jag håller med om att ibland får ytligheter ganska tråkiga konsekvenser, även om de är mänskliga och naturliga.

2:13 em  
Anonymous Anonym said...

En komplimang till Räven som skriver och har en av mina favvobloggar.

/ Blygisen

2:14 em  
Anonymous Anonym said...

Go raven, jag tycker som du. "Fotbollskillar i kalsonger från Calvin Klein säljer lika mycket som Alessandra Ambrosio i kollektionen från Victorias Secret." ar ju min blogg i ett notskal. Hahaha..

4:05 em  
Blogger Östermalmsräven said...

V: Alessandra Ambrosio snappade jag upp på din blogg ja! Jag läste om hur snygga ben du tyckte hon hade, jag kan bara bocka och buga för den fina bilden du publicerade också. En stor inspirationskälla!

:-D

4:17 em  
Anonymous Anonym said...

Mmm, legs to die for. (Bitch) Hahaha...

7:17 em  
Anonymous Anonym said...

Tur att jag snart är 20, annars hade min blogg räknats som fjortis-blogg med de outfitbilder jag har. ;)

1:29 em  
Blogger Chris said...

äh, man kan inte skylla nåt som är fel på att det alltid har varit och därför alltid ska förbli så. vilja att ändra, gentlemän, att ändra.

6:05 em  
Anonymous Anonym said...

ah , för en gångs skull så kan jag erkänna mig själv som en fjortisbloggare (:

6:52 em  
Blogger Östermalmsräven said...

D Haraway: Hmm jag hoppas att det framgått att jag inte tycker att det är fel? Jag tycker nämligen att det är rätt, varför skulle man helt plötsligt börja premiera något annat än yta och hur skulle de gå till rent praktiskt? Hur många tycker att det är fel egentligen (och lever efter det) och hur många kan tänka sig att helt plötsligt bara gå på innehåll?

9:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home