onsdag, maj 30, 2007

Dyrt

Jag kan väl inte direkt säga att det är en nyhet men jäklar vad det är dyrt att köpa sig en vettig lägenhet i ett vettigt kvarter. Som jag nämnt tidigare så har jag ju lite alternativ nu när jag siktar på att vara tillbaka i Europa och de tre vettiga jobbalternativen jag fiskat upp ligger i Barcelona, London och såklart Stockholm.

Visst får jag tillräckligt betalt så att jag kan kirra lån ganska galant men det hör ändå inte till diskussionen. Snittpris för det jag vill ha ligger på mellan 3-4 miljoner kronor (dyrast i London och billigast hemma på Östermalm) och man vill ju punga in så lite av sin likviditet som möjligt så det betyder i snålaste fallet ett lån på mellan 2,5 och 3,5 mill. Är det tråkiga räntor så kan jag trycka in en mille men då ligger ändå lånen på 2-3 mill.

Ibland är det bra att vara två, singelhushåll är dyrt som attans.

Hmm…

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ta London så kan jag komma och hälsa på när jag befinner mig i landet! Världsklass!

6:16 em  
Blogger henover said...

Världen är anpassad efter att man ska vara två. Bah!

11:54 em  
Blogger Östermalmsräven said...

v: Jo det vore något hahaha. Jag vet inte än, som sagt, ska klura lite på det under min semester...

malin: Ja jäkla skit.

6:43 fm  
Blogger Skriet från lappmarken said...

Jo du jag har sett samma sak. För en lägenhet som är hyfsat vettig för mina behov får jag betala 2 mille... Då har man en jävligt lite 2:a på kungsholmen. Typ.

Men det känns lite som monopolpengar. Risken för prisfall i centrala stockholm får väl räknas som ganska liten så det är väl bara att knuffa in keramiken till mitten av bordet och se vad som händer.

Men 2 miljoner för en sån liten jävla lägenhet. Det är ljusår mellan Luleå och Stockholm ibland.

10:58 em  
Blogger Östermalmsräven said...

martin: 2 miljoner för en tvåa är ruggigt bra måste jag säga, ska du ha samma size nära kontoret i London så går det på det dubbla.

Hmmm jo hur som helst så är det galet men jag har alltid varit av den åsikten att "dyrt är bra". Har du dyra utgifter/kostnader så tvingar du dig till att tjäna mer pengar.

10:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home