lördag, november 18, 2006

Brackigt

Igår natt slog det mig på riktigt.

Två av de favorit t-shirts jag helst drar på mig efter en kostymdag på kontoret kan nog snabbt summera mina tankar. En svart tight dolce t-shirt som det står ”success is the best revenge” över bröstet och på insidan har de till och med bemödat sig till att trycka “the more you want the more you get”. Den luktar jäkligt brackigt nu när jag tänker efter, speciellt i den här delen av världen som inte ens i sina mörkaste fantasier kan förstå vad det är jag ska ”revenga” från.

Jag står i den fria och globalt marknadsanpassade ekonomiens öga. Jag tjänar mer i månaden än vad mina ingenjörer knåpar ihop på ett år och jag hmmm jo jag har knappt fattat hur jag lyckades ta mig hit (läs: man glömmer ofta uppoffringar så här i efterhand).

På ett märkligt sätt har allt det här alltid varit självklart för mig, som att det inte fanns andra alternativ. Det startade nog tidigt och accentuerades av min gymnasietid då vi var ett litet rövargäng som pubertalt satt och avhandlade världen i biblioteket och diskuterade om man skulle ha AMG, Alpina eller Brabus. Vi pratade bilar, hus och fjärran länder som om vi redan var där. Som att vi bara skulle fixa till lite sen skulle vi stå där och bara ha det jävligt bra med vulgära bilar, stora fester och hela ”My-life’s-like-a-soundtrack-I-roll-to-the-beat-paketet”. Folk måste trott vi var dumma i huvudet, eller bara jäkligt uppblåsta och löjliga. Det var vi ju förvisso också. Hell yes.

Min andra favvo är en Energie som satiriskt spelar på den amerikanskt så uppblåsta frasen ”In god we trust” skillnaden är att på min så är den första delen överklistrad och det står istället ”I wan’t everything we trust” över bröstet. På ryggen är det ett stort tryck på ”uncle wolf” en varg med hög ”uncle sam” –mössa draperad i den amerikanska flaggan. Ha! Jag tycker den är underbar, dessutom sitter den sjukt snyggt.

Oj jag tror banne mig att jag svamlar.

Jag stod där hur som helst i Athinas platinumbar med en flaska champagne och en artonåring i ena handen samt en av U’s importerade Romeo y Julieta –cigarrer i andra då det plötsligt slog mig att fy fasiken allt hittills har bara varit en lång och bemödande transportsträcka. Nu har jag banne mig landat.

This is where I was heading.

I want more.

44 Comments:

Anonymous Anonym said...

Då är det bara att trycka gasen i bott! Good for you!

12:13 em  
Anonymous Anonym said...

hmmm... har läst din blogg ett tag, underhållande ibland, men det är väl bara att konstatera att man vill olika saker, för det avslutande stycket låter mer som något man drömde om när man var 18, men som man tröttnade jäkligt snabbt på när man väl fick det... såvida man inte heter Peder Fogstrand.

slutfraserna var dock jäkligt snygga, om det varit en bok så hade jag trott att det var sista sidan och att det var så boken slutade.

5:58 em  
Anonymous Anonym said...

Oj... jag tycker det låter sorgligt... och gubbsjukt...

6:10 em  
Anonymous Anonym said...

Det är inte coolt att show off med artonåringar när man är 29, snarare patetiskt. De lever efter gamla töntiga ideal. Jag tycker synd om dig. Akta dig för storhetsvansinnet, det kan bli förödande.

6:53 em  
Anonymous Anonym said...

suck. sorgligt. men vi gör olika val i livet...

10:14 em  
Blogger Östermalmsräven said...

v: ja

anonymous: jag vet inte riktigt hur du drar paralleller till Peder Fogstrand. Han har ju aldrig gjort manga knop alls. Nagonsin. Kanslan har ju inget med festandet eller vad man haller i handen att gora utan tillstandet i sig, att sta och ha blivit det man tankt pa sa lange.

anonymous: Hmm jag tror inte riktigt vi landade pa samma niva, texten skrevs inte for att visa pa show offer utan for att beskriva den kanslan jag fick da jag uppnatt ett langsiktigt mal.

anonymous: Sorgligt och gubbsjukt? well jag vet inte om man blir gubbe nar man ar 29 eller om man ar sorglig nar man kanner lyckorus over att natt nagot man haft i huvudet sedan barnsben. Vi ar nog bara av olika uppfattning.

tricky: Jo delvis haller jag med dig, klart man vaxt ifran vissa saker och vissa saker som jag upplever idag kommer jag troligtvis trottna pa imorgon men dar jag star idag och dar jag stod som 18 aring ar valdigt skiljt.

anonymous: Sorgligt? Jag borde nog stannat kvar i Sverige och blivit sadar lagom istallet eller?

10:51 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, ursäkta men det låter faktiskt helt fantastiskt humoristiskt att ett långsiktigt mål var att stå med en 18-åring. Haha! Humor på högsta nivå!

12:41 fm  
Blogger Produktionsledaren said...

Haha du är för festlig, ska du prata studentspex med artonåringe och dricker Indisk Champagne för 150 kr flaskan. Jag hoppas verkligen du är ironisk. Kram

4:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Oj du klev nog ett antal människor på tårna här, eller är alla anonymous samma upprörda dam? Om du skrivit det du skrivit och utelämnat artonåringen (kanske benämnt henne som dam) så hade nog folk faktiskt läst och förstått det du skriver. Nu blev det nog lite häxjakt a la politisk korrekt.

Det jag inte förstår är kommentarerna kring något sorgligt val du skulle ha gjort? Jag läser om och om igen och det hela känns mer som ett statement, typ du vaknade upp och förstod att det var hit du ville.

7:34 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

Alla: Oj jag maste ha uttryckt mig helt galet, for alla kommentarer verkar tro att mitt mal i livet var att dricka skumpa och festa?

Ingen verkar forsta att jag kanner mig nojd over att ha tagit mig dit jag gjort och gjort det jag gjort, utan fokus ligger alltsa pa att ni tror jag ar sjukt nojd over artonaringen och skumpan?

well, jag tror eventuellt texten var lite for komplex for er och jag forstar att saltkornet som alla fick i ogat skulle benamnts pa annat satt.

Det bakomliggande i texten var detta: Jag har jobbat hart och rest for att na dit jag ville och jobba med det jag ar bast pa. Jag star hogt i mitt "hit ville jag nar jag var yngre" -credo.

Nina: Hmm jag ar 29 ar och VD, jag har jobbat massor i hela mitt liv. Det har med att "ha en tjej" och dricka skumpa har jag upplevt de senaste miljarder aren.

Jag kan dock inte forsta hur ni missade poangen som var att jag kanner att jag tagit mig dit jag ville. Dit jag ville betyder mer an att sta pa den festen, dit jag ville betyder vad jag gor, var jag gor det, vilka jag omger mig med, smaltdegeln liksom.

Produktionsledaren: Men sota produktionsledaren, klart att mitt mal i livet inte ar det. Daremot att befinna mig har och nu och leva i det har nuet.

Johanna: JA

7:48 fm  
Blogger Produktionsledaren said...

Du skulle tagit bort slutet "kill your darlings" även om det var vasst (mist sagt) så förstörde det din verkliga kontenta. Man hänger bara upp sig på finalen och kommer inte ihåg resten.

10:52 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag syftar bara på din egen kommentar kring det hela

/.../texten skrevs inte for att visa pa show offer utan for att beskriva den kanslan jag fick da jag uppnatt ett langsiktigt mal.

Och eftersom det var den andra kommentaren du skrev till en anonym utgick jag från att det var ditt svar till den andra anonyma kommentaren:

Det är inte coolt att show off med artonåringar när man är 29, snarare patetiskt./.../

blir det lätt att man (jag) tolkar det som att ditt livsmål var att ha en 18-åring. :) Jag sa ju att det var humor!

11:40 fm  
Anonymous Anonym said...

Grejen är väl den att du ändå haft ett mål och kommit dit. Sedan hur andra uppfattar det skrivna är ju en annan femma. Du har jobbat hårt (har jag fått intrycket av..) och vill du då dricka skumpa med en 18-åring så ska du för fan göra det.

1:47 em  
Blogger Östermalmsräven said...

v: ja saklart.

Alla: Jag vet inte om ni all gatt och blivit selektivt dyslektiska eller om det bara ar jag som svamlar ologiskt men texten som jag skrev ar mer komplex an sista stycket. Jag skriver att jag har haft en massa mal i livet som jag satte ganska tidigt och det slog mig att det jag jobbat mot sa lange faktiskt salgit in (det borde kanske slagit mig nagonannanstans an i en bar eller med fel saker i handen sa hade ni kanske kunnat ta till er meningen battre istallet for att fokusera pa det banala).

2:16 em  
Anonymous Anonym said...

men du måste väl ändå förstå att man reagerar, inte minst morran, när du skriver som du gör i sista stycket, med tanke på att ni nyss gjorde slut. det är liksom som att sprida salt i såren. oavsett vad texten i övrigt handlar om.

2:26 em  
Anonymous Anonym said...

Om nu ALLA har missförstått innebörden eller haft svårt att utläsa den, är det då inte författaren som behöver lite distans till sin egen text, om den är svårtolkad så är det väl du som är dyslektikern i detta fall? Man kan välja sina krig. Du har uppenbarligen valt ditt.

2:38 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Sophia: Ja saklart, men anda. Maste jag ljuga nu?

anonymous: alla har inte missforstatt daremot ar du och dina vanner lite at komvux-hallet. Ni laser en hel text pa flera stycken dar jag beskriver mina klyschiga t-shirts och det jag kannt fran barnsben och ni stannar sedan upp och valjer att fokusera pa ett endaste ord? Vad jag holl i handen nar tanken slog mig? Varfor ifragasatter ingen mitt cigarr-rokande? Det ar ju atminstonne dodligt!

whatever, surfa vidare till din modeblogg nu...

3:11 em  
Blogger Hermann Dill said...

Fan vad alla läser illa. Tycker det är glasklart vad du menar med din text - och ditt liv.

4:29 em  
Blogger ettett2 said...

Haha...debatt och heta känslor. Underbart! Räven, nu när då "nått fram" måste du ändra rubrik på bloggen.

Angående 18-åringen? Vad var det för sort och var den från de brittiska öarna eller amerikatt, vad kostade den centilitern och vilken typ av fat är den lagrad på, ek eller? ;)

Ja just det, tillhandahåller Brabus eftermarknadstillbehör till Suzuki? Eller vad är det du kör där "nere"? =)

Adjökens!

7:23 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ju kul att du tycker att det går bra för dig! Det jag inte tycker är lika kul är att du verkar vilja såra M med dina ord. Hävdelsebehov är aldrig trevligt. Just nu är du patetiskt. Kom ihåg att en bil är ett transportmedel som kan ta dig från A till B, grundidén med kläder är att man ska slippa frysa, sova kan du bara göra i en säng (åt gången i alla fall) du kan inte äta dig mer än mätt eller dricka dig mer än apfull o s v ....

Har du inte lyckan i dig själv utan måste bekräftas på olika sätt t e x genom att försöka såra andra - DÅ är du en fattig människa.

7:46 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker inte att han/du verkar uppblåst och ytlig med texten, nästan lite tvärtom.

"Den luktar jäkligt brackigt nu när jag tänker efter, speciellt i den här delen av världen som inte ens i sina mörkaste fantasier kan förstå vad det är jag ska ”revenga” från."

det är ju skitbra skrivet. det är med insikt du beskriver din sitation och dina känslor. you go!

8:06 em  
Anonymous Anonym said...

Alla har sina egna värderingar, och det ska man ha. Vi offrar olika saker, och det berör olika människor. Men trots allt är individen och dens val det bästa som finns och det är det som vårat demokratiska samhälle bygger på. Kör på!

9:08 em  
Anonymous Anonym said...

läst din blogg ett tag och har haft svårt för en hel del grejor du skriver men detta inlägget fattar jag dock helt. att vilja någonting, kämpa hårt och sedan åstadkomma det man drömde om är jävligt stort. insikten om att man faktiskt kan göra vad som helst om man bara ger sig fan på det är en av de mäktigaste känslor jag någonsin upplevt. kör hårt!

9:39 em  
Anonymous Anonym said...

Kom igen, läs igenom ett gäng bloggar och ni hittar människor med långt mindre verklighetsförankring än den här.
Jag tycker det är spännande att se att folk har olika mål här i livet. Det vore förbannat trist om alla strävade efter samma sak.
Är det såhär grabben känner sig just nu ska han väl skriva det i sin dagbok, var annars?

”success is the best revenge”
Så jävla sant som det är sagt.

11:13 em  
Anonymous Anonym said...

Jo men här verkar han ju vilja hämnas på någon som han har gjort illa redan. Varför fortsätta?

Jo för att han kanske har psykopatdrag!

Nätverk är inte samma sak som personliga relationer. Sådana kommer han ha svårt att bygga. Hans människosyn lyser igenom för hårt. Nu menar jag inte så mycket hans självgodhet vad gäller sin egen så kallade framgång utan mer hur han behandlar människor som varit/borde ha varit en mycket viktig del i hans liv!

11:25 em  
Blogger ettett2 said...

Oj vad folk "går igång" lätt! Jag har full förståelse för att vissa formuleringar i texten "sticker" i ögonen på den som står/stog Räven nära och det är tråkigt. (Jag hoppas att ni båda kan göra det bästa av denna situation och önskar er lycka till.) Men ni andra, vad av denna "häxjakt"?

Det går att vrida och vända på det mesta och allt kan "lyftas" ur sitt sammanhang. En text kan tolkas på vilket jävla sätt som helst. Det är dock textförfattaren, i detta fall Räven, som vet bäst vad som avses med texten. Det verkar för mig väldigt märkligt hur så många "experter" med hjälp av denna text och med så stor säkerhet, kan berätta för Räven vad han egentligen tycker och tänker. Personligen har jag lite svårt att se hur folk kan "dra" så stora "växlar" av denna korta text.

Btw. jag tycker "favvotishan" med vargen verkar schysst, vad tycker ni andra? ;)

Ha en bra dag(natt)!

12:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Väljer man att öppet kommentera saker i sitt privatliv så får man också förstå att man får input.

Det är ingen som försöker förklara för Röven vad han tycker och tänker...vi bara förklarar vad VI tycker och tänker...

12:50 fm  
Blogger ettett2 said...

"Väljer man att öppet kommentera saker i sitt privatliv så" ...räknar man nog med att få input. Naturligtvis, det är väl meningen?

"Det är ingen som försöker förklara för Röven vad han tycker och tänker...vi bara förklarar vad VI tycker och tänker..." Självklart är det så, precis som även jag förklarar vad JAG tycker och tänker...! Även om det inte stämmer på alla de kommentarer som skrivits. Tycker att det är många som försöker förklara vad texten "egentligen säger" och fan vet om det inte är det även jag försöker göra? =)

Vad jag egentligen menar är att texten som sådan, rakt upp och ner inte är särskilt "utstickande". Känner man till lite bakgrundsfakta kan man på ett eller annat sätt välja att tolka texten på olika sätt. Därmed kan texten tolkas på ett helt annat sätt än den var avsedd att göra. Jag tyckte därför att det var konstigt att gemeneman blev så "på hugget" över denna text. Men vad vet jag, kanske har jag inte tillräcklig information om T-shirts, AMG-Mercor, D&G-tröjor och 18-åringar?

Nu vet jag iofs inte exakt vilket/vilka av de tidigare inläggen som just du har skrivit eftersom det verkar vara populärt att använda sig av "smeknamnet" Anonymous. Eller är du så pass produktiv att de alla är dina "alster"?

(Sorry Räfven, för denna utläggning i din annars så spännande "radda" av kommentarer.)

Peace out!

1:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha, jag tror att det blev så populärt att bli anonym, inte för att alla kommentarer kommer från samma person, utan för att vi som känner grabben och inte vill skylta med vilka vi är, lite mer subtilt vill informera honom om att han gjort bort sig kapitalt... oj, oj, oj. Pinsammare inlägg får man leta efter.

2:56 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

Well, vad börjar jag? Hmm det känns som att jag redan försökt att förklara den här texten i omgångar nu och jag kommer inte göra det bättre genom att älta om hela historien igen (se ovan skrivna kommentarer).

Bloggar är ju faktiskt hur demokratiska som helst och ni får ju självklart tolka mig och mina alster precis som ni vill. Jag kan förvisso poängtera när jag vet att ni har fel men som sagt så är det helt upp till er att tycka och tänka fritt.

Hur som helst så skrevs inte texten för att såra människor eller för att på något sätt visa på ett människoförakt. Jag må stå över samhället här nere på många sätt men jag har uppfostrats i den tron att alla människor är lika värda och att det mesta som kan skilja oss åt är kultur, utbildning och uppfostran. Om den här texten skulle visa på motsatsen så vete tjyven hur ni läser den.

ettett2: Nope inga motorsatser till clownbilen här nere hehehe, man kan säga att det där med Alpina och Brabus dock var det mest verklighetsförankrade vi avhandlade i gymnasie-bibblan och dessutom så vill vi ju inte riktigt ha allt det där vi sa, det är snarare så att vi såg oss i en viss situation och ältade vidare kring den.

Dessutom så är livet inte över bara för att jag nått dit jag ville som 18-åring. Jag har fler slag att battla och vem vet vad jag gör nästa år? Where am I heading? är en ypperlig titel hehehe.

Anonymous: "för att vi som känner grabben inte vill skylta...", du menar "vi som känner grabbens ex och därmed tror att vi känner dig"

Oh please, ni är så fel ute.

6:04 fm  
Anonymous Anonym said...

att välja att inte skriva vissa saker som man vet kommer att såra är inte detsamma som att ljuga.
till ditt försvar måste jag dock säga att det är konstigt att folk som inte alls känner dig dömer ut dig så totalt enbart pga av detta

11:00 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

Sophia: Well, det där med att undanhålla och ljuga är jag dålig på men jag kan hålla med dig till en viss gräns. Frågan är bara när man ska sluta efter att man väl börjat ljuga, undanhålla och frisera sina sanningar?

Det där andra du kommenterar comes with the territory, bloggvärlden är lite såhär. Många tyckare och tänkare.

Helt ok faktiskt.

11:10 fm  
Anonymous Anonym said...

(Nej, exet känner jag verkligen inte. Man kan tycka att du är en praktidiot ändå, tro mig.)

3:57 em  
Blogger Östermalmsräven said...

By the way så har hela den här artonåringsdiskussionen spårat ur. Jag håller med om att jag skulle strykt henne ur berättelsen och därmed vårdat min relation till mitt ex på ett bättre sätt.

Men hey, å andra sidan så höll jag ju henne bara i handen, varför ska jag smussla om en sådan detalj? Texten handlade ju verkligen inte om henne alls.

Visst, M åkte härifran för tio dagar sedan och valet med biljettbokning och arga diskussioner gick tillbaks en och en halv vecka innan det men allvarligt, hur länge skulle jag hållit på att censurera min blogg och skulle hon inte flippat lika mycket hur länge jag än väntat?

I don't know.

I'm sorry.

8:32 fm  
Anonymous Anonym said...

vad är det folk inte fattar egentligen? Killen är en andra generationensinvandrare från Jakan är det väl inte så svårt att fatta vad revengen handlar om, typ allt. Det är sällan man läst en blogg där någon är så sjukt nöjd med sitt liv. Mycket osvenskt och ojante, kanske är det det som stör. Vad gäller den 18-åriga donnan är det väl inte mycket att uppröras över om man läst resten av bloggen. Synen på tillvaron är ju tydlig ungbrud, chamapange, bra jobb och rik (i ett u-land). Grattis till att du nått din dröm!

4:00 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Anonymous: Alltså det kanske är aningens överdrivet det här med "revengen" och folk kanske tror att min uppväxt helt plötsligt är horribel och att jag haft det hur tufft som helst.

Det vore ju att överdriva.

Visst, jag är uppvuxen i ett radhus ute i Viksjö, med sommarhus ute i skärgården och med full familj och bil + båt.

Det är säkert många som tycker revengegrejen är löjlig men det hela handlar inte om att man måste vara "förort" eller "spanjack" för att revenga utan det hela har att göra med att du blivit den du sa att du skulle bli (alla tyckte du var löjlig för att du gick runt och sa det).

By the way, älskling, jag är "rik" i ditt land också.

5:31 fm  
Anonymous Anonym said...

Och alla tycker du är löjlig när du går runt och säger att du blev det....

Revanga behöver ju inte handla om just din uppväxt. Vilken förövrigt låter som vilken svennebanan somhelst. Utan snarare en önskan om att inte bli som dem. Om det sen är dina gamla förortsgrannar, medelsvensson eller invandrare av andra generationen är ju upp till dig.

Till sist Honey, så länge du är new money och dessutom beskriver allt omkring dig som en riktig Patric Bateman ses du knappast som rik i mitt land.
Ha det gott!

1:37 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Anonymous: Hahaha, du är så otroligt korrekt och sådär lagom i ditt näsknäppande så jag nästan trillar av stolen.

Visst har du rätt och visst är din åsikt sådär lagom svennebanan att jag tar för givet att minst 70% av alla svennsons tycker som du.

I could not care less.

Jag tycker du och de som tänker som du är ett så tråkigt släkte så jag nästan tycker synd om er. Hela det här med att ständigt se sig över axeln och inte vilja köpa ny bil för grannen kanske blir upprörd är ett så löjligt livsval.

Hela det här med att "så länge du är new money så ses du inte som rik i mitt land" känns så banalt och svensk politik på 50-talet att jag nästan undrar om du är stöpt i form.

Att du dessutom kommenterar anonymt ger dig fem guldstjärnor av sex möjliga på svennebananskalan.

Du är en tråkig människa som vill tråka ner din omgivning så att ingen har roligare än vad du har.

Suck.

5:22 fm  
Anonymous Anonym said...

Det är så skönt att du bara tar för givet att jag är från Sverige. Darling, så är inte fallet. Du är nog betydligt mer en produkt av Svennesamhället än du inser. Synd att du bara var en drömmande liten tonårspojk under första It-eran då hade du nog kunnat finna många som tänker som du i Sverige.

By the way, skön still att kommentera inlägg med att "du har tråkiga åsikter" känns vuxet.

Och du Patric, att jag är anonym beror endast på att skriver jag mitt namn säger det nog inte dig så vansinnigt mycket ändå...

11:14 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

Jag säger inte att du är från Sverige, jag säger att dina åsikter är väldigt svenniga.

"Du har tråkiga åsikter" betyder just att du har tråkiga åsikter, jag tycker verkligen att det är gråtråkigt med människor som tycker det är värt att diskutera sådana här saker in extenso. Människor som tycker att de sitter på något som de anser vara "rätt" och ska tillrättavisa världen om att saker ska vara på ett speciellt sätt om det ska vara smakfullt eller korrekt... Snark och suck!

By the way så hade jag eget företag under första IT-eran parallellt med mina studier.

Iväg med dig och kludda på någon annan blogg.

12:04 em  
Anonymous Anonym said...

Olustig diskussion. Den där förnöjsamhetskänslan jag vaknade med i morse är som bortblåst. Kan du inte skriva ett riktigt myspysinlägg nu? :D

4:05 em  
Blogger Östermalmsräven said...

marla: I'm sorry men ibland drivs man upp i jäkligt märkliga diskussioner som bara virvlar på in absurdum.

5:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej jag har ett par frågor om Indien är dom tekniskt kunniga? kan dom data,teknik,ekonomi? Har ett projekt på G och det skulle värkligen va snällt av dig ifall du kunde ge mig ett svar :) Mvh Roman.

Min Mail är romankanon@hotmail.com

12:21 fm  
Blogger Östermalmsräven said...

Roman: De är väldigt tekniskt kunniga däremot är de inte vana att tänka kreativt som exempelvis utvecklare kan vara som jobbat länge. Man måste styra dem mer och speca projekt i minsta detalj. Uppföljning är A och O.

Men annars är det fina fisken, och de är relativt billiga :-)

12:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home